Parkeringsbiljett betald men ej synlig

Hej Lawline! Fredag för 2 veckor sedan hade jag en tid att passa och var verkligen jättesen. I all hast, det blåste något fruktansvärt, blåste p-biljetten ner på golvet utan att jag såg detta. När jag kommer tillbaks och har checkat ut sitter en p-bot under vindrutetorkaren. Jag har skrivit till parkeringsbolaget och förklarat situationen, skickat med mina kvitton från in och utcheckning. I deras svar står att det inte godtas. Alltså om du som jag i detta fall har maximal otur och detta händer, jag betalar alltid när jag parkerar, räknas det inte. I deras svar står att även om man i efterhand kan visa upp giltig parkeringsbiljett, gäller inte detta då man vid parkeringstillfället inte anbringat biljetten enligt anvisningarna. På biljetten står det att placeras innanför framrutan fullt läsbar utifrån. Är det verkligen möjligt att du har världens otur en gång och parkeringsbolaget har lagen på sin sida och jag måste betala fastän jag kan bevisa även från mitt kontokort att jag betalat avgiften? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Ett fall som liknar ditt har prövats av hovrätten i mål RH 1998:78 ( https://lagen.nu/dom/rh/1998:78 ). Förutsatt att det var korrekt skyltat med instruktion om att placera biljetten väl synlig (vilket man får anta att parkeringsbolaget har gjort) så konstaterar hovrätten att det är på den parkerandes risk att biljetten placeras synligt. Även i fall där den parkerande kan bevisa att biljetten var betald är den parkerande alltså skyldig att betala parkeringsboten. Tyvärr bör du alltså vara skyldig att betala parkeringsboten. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare