Skatt vid fördelning av arv

Tre syskon är arvtagare till en fastighet där båda föräldrarna har gått bort. De har kommit överens om att den ena ska få "köpa" fastigheten till taxeringsvärde. Enligt juristen som ska sköta bouppteckningen behöver detta inte resultera i skatt på "försäljningen" om man "gör överlåtelsen i arvskiftet". Dvs att även att det syskon som ska ta över fastigheten behöver betala pengar till de övriga två, så kan detta skötas inom arvskiftet och resulterar då inte i reavinstskatt. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej! Det stämmer, ett arvsskifte kapitalvinstbeskattas ej. Det att ett syskon betalar de andra två, eller "köper ut" dem, är ju bara ett sätt för er att fördela arvet, och det utlöser ingen beskattning. vänligen
Jimmy LyttbackaRådgivare