FrågaAVTALSRÄTTAvtal21/05/2012

Möjlighet att kräva betalning enligt avtal

Hej, Jag har anlitat ett bolag för löpande tjänstgöring veckovis i mitt hem. Dock efter andra tillfället, vill jag inte fortsätta nyttja tjänsten. I och med avtalet som skrevs på plats band jag upp mig på 3 månader, och därmed om 3 fakturor. Hur som helst gjorde bolaget då något liknande tyst överenskommesle att endast fakturera för 1 månads arbete, eftersom jag avbröt samarbetet efter endast 2 veckor. Min fråga är om bolaget kan nu i efterhand, ca 1 år, kan kräva betalning för de resterande 2 månadernas fakturor som jag egentligen enligt avtalet ska betala... det finns inget skriftligt på den tysta överenskommelsen.

Lawline svarar

Hej! Först och främst bör klargöras om du har köpt tjänsten via distansavtal. Med distansavtal avses sådana avtal där all kommunikation sker över distans, som exempelvis är fallet vid internethandel. Enligt Distans- och hemförsäljningslag (2005:59) 9 § har en konsument ångerrätt uppgående till 14 dagar från dess att ett avtal om en tjänst ingicks, se även 10 §. Vidare har du inte beskrivit huruvida utförandet av tjänsten avbröts i samband med att du sade upp samarbetsavtalet. Givetvis ska du inte behöva betala för tjänster som du inte har mottagit. Har tjänsten inte levererats till dig finns därför inte heller någon möjlighet att utkräva dig på betalning, i sådana fall har ju inte din motpart uppfyllt sin del av ert avtal. Slutligen kan nämnas att preskriptionstiden för en fordran gentemot en konsument är tre år enlig Preskriptionslag (1981:130) 2 §. För en annan fordran gäller en tioårig preskriptionsfrist. Innebörden av att en fordran preskriberas är att den inte längre kan utkrävas i domstol. Däremot krävs givetvis att det faktiskt finns en gällande fordran för att några krav ska kunna ställas på dig. Har du mottagit tjänsterna utan att betala för dem skulle företaget mycket väl kunna ställa krav på betalning, i annat fall har inte de levererat enligt avtalet och din uppsägning bör i sådana fall ha betraktats som godkänd varvid några krav inte kan ställas på dig. Vänliga hälsningar, Isabel
Isabel RingsbyRådgivare