Sexuellt ofredande

Hej. Jag har blivit anmäld för sexuellt ofredande. Jag filmade en person på en offentlig toalett. Polisen kom och tog min mobil för att söka efter bevis. Jag fick efter nästan fyra veckor tillbaka telefonen. Men efter det har jag inte hört något. vad innebär det? Jag hade ju filmer på telefonen, men dessa var kvar i kameraalbumet. Kommer jag bli åtalad? Vilket straff kommer jag troligtvis få? Jag är tidigare ostraffad och 21 år. Tack på förhand! VH// Johan

Lawline svarar

Hej, kul att du kommer till oss på lawline för svar på din fråga. Då jag tolkar det som att du fått berättat för dig att du är anmäld för sexuellt ofredande, vilket regleras i brottsbaklen 6 kap. 10 §, skall jag försöka besvara din fråga om åtalet. Till en början skall sägas att den gärningen som du beskriver, ligger under allmänt åtal. Detta på grund av att de flesta brott i Brottsbalken lyder under allmänt åtal, såvida något annat inte stadgas. Detta innebär att det är åklagare som beslutar om att väcka åtal eller inte. Åklagaren väcker talan om denne anser att det finns tillräckligt med bevis för att styrka att ett brott är begånget. Se härom Rättegångsbalken 20:3 och 20:6. Hur personen du filmat ställer sig är inte relevant, detta i och med att det är staten som för talan och inte brottsoffret. Som svar på din första fråga kan jag säga att i och med det faktum att polisen tycks säkrat bevisning genom filmen på din telefon talar detta starkt för att åtal kommer att väckas. Straffet som stadgas för detta brott är böter eller i fängelse i högst 2 år. Detta innebär i realiteten att påföljden oftast blir dagsböter. Dessa bestäms utifrån hur allvarligt brottet som begåtts anses vara samt den dömdes inkomst. Det är svårt att spekulera hur det kommer att gå i ditt fall, men det faktum att du är tidigare ostraffad stärker presumtionen mot fängelse. Således är nog dagsböter det brott vilket ligger för handen. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare