Särkullbarn

hej jag har en fraga angaende familjeratt och arv. A och B ar gifta och har 2 barn. B har aven ett barn med nagon annan. B avlider. Har Bs sarkullbarn ratten att ta del av Bs arv eller en del av huset A och B ager tillsammans. det finns inget testamente. tack sa mycket

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt Ärvdabalken 3:1 har särkullbarnet rätt till 1/3 av B:s arv. De resterande 2/3 tillfaller A. De gemensamma barnen får ut sina arv från föräldern B när även A går bort enligt 3:2 ÄB. Denna uppskjutna arvsrätt kallas efterarv. Även särkullbarnet kan överlåta arvet till A enligt 3:9 ÄB. Särkullbarnet får inte 1/3 av all egendom utan man gör en bodelning där denne ska tilldelas 1/3 av värdet av all Giftorättsgods som B ägde, en andel av B:s totala Giftorättsgods. För att använda ett förenklat exempel, ponera att B:s giftorättsgods är värt 3 miljoner, då har A rätt till 2 miljoner och särkullbarnet har rätt till 1 miljon kr. Detta kan betyda att man säljer huset som är värt exempelvis 4 miljoner och ersätter särkullbarnet med 1 miljon från försäljningen. Resterande 3 miljoner tillfaller maken A. Ett annat alternativ är att A löser ut särkullbarnet och ersätter denne med annan egendom än fastigheten som uppgår till 1 miljon kronor och i gengäld tillfaller fastigheten A. Utfallet av arvsskiftet beror på om A har annan egendom som kan täcka särkullbarnets arvslott. Ärvdabalken kan ni finna här: (https://lagen.nu/1958:637) Hoppas mitt svar har klargjort rättsläget. MvH
Mitar MarjanovicRådgivare