FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder18/05/2012

Påföljd vid bedrägeri för 10.000 kronor

Hej! Min sambo är mistänkt för bedrägerier via internet. Han har sålt varor som han inte haft och därmed gjort en vinning på cirka 10 000:-. Det rör sig om cirka 7 olika målsägande. Han är 26 år och ostraffad sedan tidigare. Dessa brott begicks för cirka 1/2 år sedan och sedan dess har han inte gjort någonting mer. Vad kan han få för straff?

Lawline svarar

Hej, Enligt Brottsbalkens 9:e kapitel, 1:a paragrafen skall den som gör sig skyldig till bedrägeri dömas till fängelse, i högst två år. (Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1962:700#K9). Betraktas brottet som ringa skall personen istället dömas till böter eller till fängelse i högst sex månader. I tidigare rättsfall har en summa om 3700 kronor inte ansetts utgöra ett ringa brott, och det är osannolikt att 10.000 är ett grovt bedrägeri. Om han fälls döms han sannolikt till fängelse, i högst två år. Vidare gör domstolen oftast en utredningen om personen i fråga när man bestämmer straffet, med avsikten att se vad som är lämpligt med hänsyn till dennes personliga förhållanden.
Thomas HefnerRådgivare