FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/05/2012

Avtal om återtagande av hund.

hej! jag köpte en hund av en person som inte kunde ha henne kvar pga sjukdom. den förra ägaren hade inte tagit hand om hunden så en anmälan om vanvård gjordes. (inte av mig) sen har jag haft kontakt med länsveterinär i stockholm. har gjort en besiktning på hunden. gjort ägarbyte så hon är min nu. men så fick jag tag i köpeavtalet som kenneln och den förre ägaren skrivit... där står det att om hunden skall säjlas eller omplaceras så ska hon tillbaka till uppfödaren. avel, avlivning, operativa ingrepp på könsorgan skall säljaren/uppfödaren kontaktas först. så alltså har den förre ägaren gjort fel.. jag hade tänkt ringa uppfödaren för att berätta att jag har hunden nu.. men har hon rätt att ta tillbaka hunden? vad har jag för rättigheter? vad kan hända?

Lawline svarar

Hej! Avtalet som har gjorts mellan den förre ägaren och uppfödaren är giltigt mellan dessa två personer. I förhållande till dig som tredje man ställer sig dock saken annurlunda. Huvudregeln är alltid att ett avtal *inte* är bindande i förhållande till en utomstående tredje man. Du är alltså på inget sätt bunden av deras avtal. Därmed kan inte heller uppfödaren tá tillbaka hunden. (en annan sak är att det möjligen mellan den förre ägaren och uppfödaren kan bli akutellt med skadestånd.) MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare