Stöld eller förskingring?

Hej! Jag lånade för ett tag sen ut min mobil telefon till en vän. Nu när jag ber om att få den tillbaka låser hon bara in sig i lägenheten och vägrar lämna tillbaka den. Jag har kvitto på att mobilen är min så jag undrar väl hur ska jag gå till väga för att kunna få den tillbaka? Anmäla stöld eller förskingring till polisen. Jätte tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, När du gör en anmälan hos polisen behöver du inte rubricera gärningen som stöld eller förskingring men i detta fall handlar det om förskingring. Stöld förutsätter att man olovligen har tagit mobilen enligt BrB 8:1 §. Det framgår dock av din fråga att din vän har fått låna denna mobil och då får man falla tillbaka på brottet förskingring enligt BrB 10:1 §. Det brottet innebär att man har fått något i sin besittning p.g.a. ett avtal (Det kan vara en vanlig utlåning mellan kompisar) som man senare har tillgodogjort sig. Om du vill få tillbaka mobilen kan du även göra en ansökan om särskild handräckning enligt LSB 4 § hos Kronofogden som kan hjälpa dig att få tillbaka mobilen om du kan visa ditt äganderätt. Med vänliga hälsningar
Kevin ÖksuzRådgivare