Värdegränsen mellan stöld och snatteri

Hej! Jag åkte fast för snatteri/stöld då jag stoppat saker i en preparerad väska (hål i ryggen på en ryggsäck) i en butik, värde drygt 200 kr. Det finns på film och jag har erkänt att jag gjort det, även om jag hävdar att det ej var planerat. Tror ni att jag kommer bli dömd för snatteri eller stöld? Och vad blir straffet? Bör tillägga att det fanns andra saker i ryggsäcken sedan innan jag kom in i butiken (tog alltså ej med den för att stjäla) och att jag hade med mig pengar för att faktiskt även köpa saker i butiken.

Lawline svarar

Hej, Avgörande för om ett tillgrepp som skett i butik skall rubriceras som stöld eller snatteri är sakens värde. I rättsfallet NJA 2009 s 586 behandlades frågan om var värdegränsen mellan stöld och snatteri vid butikstillgrepp skall sättas. Det konstaterades att värdegränsen var 1000 kr vilket innebär att ditt tillgrepp, med stöd av ovannämnda rättsfall, skall rubriceras som snatteri enligt 8 kap. 2 § Brb (se https://lagen.nu/1962:700). Straffet för snatteri är böter eller fängelse i högst sex månader. Med vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare