FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/05/2012

Utsträckningen av en hundägares strikta ansvar.

Hej Vem är ansvarig i detta ärende? Jag hade mina 2 hundar lösa ute i min trädgård med stängda grindar, har tät slutande häck runt om tomten. Det kom en man cycklande förbi på vägen med en hund, mina hundar springer fram till häcken/grinden för att visa att de bor här och skäller ett par skall, de är ej utanför min tomt. Jag hör en hund skrika till och vänder mig om för att se var mina hundar är och de är strax bakom mig 25-30 meter från vägen. Hunden ute på vägen blir rädd och springer in i cykeln med ett gällt skrik och mannen cyklar omkull och slår sig ganska illa i ansiktet, och hans glasögon går i sönder. Vid samtal med mannen senare på kvällen berättar han att när han passerar andra hus med hundar som springer fram brukar han gå av cykeln och leda den förbi eftersom hans hund kan bli rädd, men det ansåg han inte behövdes vid mitt hus eftersom han viste att mina hundar alltid kom till mig när jag kallade på dem, enligt hans egen utsaga till mig. Han hade sett mig vid flera olika tillfällen när jag hade varit ute med mina hundar i skog och mark med dem lösa och de kom när jag kallade på dem. Hoppas på svar även om texten blev ganska lång, men jag anser att det är relevant fakta allting. Jag vet att jag har strikt ägaransvar som hundägare men det bör även motparten ha. Mina hundar har ej skadat någon eller varit utanför min tomt.

Lawline svarar

Hej, Liksom du själv gör gällande åläggs du, i egenskap av hundägare, ett strikt ansvar enligt lagen om tillsyn över hundar och katter. Lagen finner du genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/2007:1150 Att strikt ansvar föreligger innebär att du ansvarar för de skador som dina hundar orsakar, oberoende av om uppsåt eller oaktsamhet förelåg i fallet. Därtill krävs dock att de objektiva förutsättningarna för ansvar är uppfyllda, vilket innebär att det måste föreligga ett adekvat orsakssamband mellan dina hundars agerande och den orsakade skadan. Vad som menas med "adekvat orsakssamband" förklaras nedan. Att ett orsakssamband föreligger innebär att skadan utgör en följd av handlingen. Det anses den göra så snart den utpekade händelsen utgör en tillräcklig eller nödvändig betingelse för den inträffade skadan. Orsakssambandet skall dock även vara adekvat, innebärande att det skall vara påräknerligt. Skadan skall inte bara utgöra en följd av handlingen utan en i någon mån påräknerlig, beräknerlig, förutsebar, typisk, normal eller naturlig följd därav. Så länge skadan inte anses utgöra en alldeles opåräknerlig följd av den utpekade handlingen bör adekvanskravet vara uppfyllt. Den handling som i det nu aktuella fallet orsakade skadan var att dina hundar skällde, vilket skrämde hunden på gatan som sprang in i cykeln, vilket resulterade i att mannen på cykeln led skada. Ett orsakssamband kan anses föreligga då handlingen var nödvändig för skadan. Däremot tvivlar jag på att adekvanskravet kan anses vara uppfyllt. Slutsatsen är således att du förvisso har strikt ansvar för dina hundars handlingar. Därtill krävs dock att ett adekvat orsakssamband kan påvisas mellan handlingen och skadorna. Det är den skadelidande som har att bevisa att ett sådant orsakssamband föreligger. Jag hoppas att du härmed har fått svar på din fråga. Med vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare