Stöld att inte lämna tillbaka tillhörigheter till sin f.d. sambo?

Min fd pojkvän vägrar ge tillbaka mina smycken som fanns i vår bostad när vi gjorde slut. Alla smyckena hade jag köpt innan jag träffade honom. Räknas detta som stöld? Hur ska jag gå tillväga för att få tillbaka dom?

Lawline svarar

Hej, Lagbestämmelsen som reglerar stöldbrottet finner du i brottsbalken 4:7§ och den kan delas in i fyra olika förutsättningar som alla ska vara uppfyllda för att stöld ska anses ha skett. Dessa är ett olovligt tagande, att stöldobjektet tillhör någon annan, tillägnelseuppsåt och ett krav på att tillgreppet innebär skada. Huruvida situationen du beskriver är att bedöma som stöld är svårt att säga då det är beroende av att ett flertal olika omständigheter föreligger. Huruvida de verkligen gör det är mycket svårt för mig att utläsa ur din kortfattade beskrivning. Det handlar om saker som värdet på smyckena – enligt praxis måste det för att stöld ska föreligga överstiga 1000:-, om ni kunde anses vara i gemensam besittning av smyckena, din pojkväns egen inställning till beteendet och om han verkligen hade för avsikt att tillägna sig smyckena när han valde att inte ge dem tillbaka till dig m.m. Jag skulle rekommendera dig att anmäla din f.d. pojkvän och se vad polisen har att säga om frågan då de har en möjlighet att tillgodogöra sig all relevant information och uttala sig på ett mer välgrundat sätt. Om du anmäler din f.d. pojkvän och får en dom gentemot honom kan du använda denna exekutionstitel till att ansöka hos Kronofogdemyndigheten om hjälp med att återfå dina tillhörigheter. Om du har ifrånflyttat lägenheten så ska du dock inte på eget bevåg ta dig in i den för att återta dina tillhörigheter då detta är att betrakta som hemfridsbrott, även om ditt enda syfte med intrånget är att ta tillbaka det som rätteligen tillhör dig. MVH
Anna NordlanderRådgivare