FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/11/2005

Kan man mista medborgarskap på grund av brott?

det var jag som ställde en fråga om jag kan bli straffad om jag blev hotad och darför inte sa nåt, men jag undrar vad händer med killen som ljög till staten... om att han var gift men egenligen var det hans syster...det var innan han blev svensk medborgare..blir han då utvisad eller får fängelse? och vad händer med hans syster?

Lawline svarar

Hej! Om någon erhållit svenskt medborgarskap, kan han inte fråntas detta på grund av att han begått ett brott i Sverige. Detta måste upptäckas innan myndigheten meddelar beslut om att man får medborgarskap. Vad gäller systern så förstår jag det som att hon inte har svenskt medborgarskap utan bara uppehållstillstånd. I detta fall kan brott utgöra skäl för att inte erhålla medborgarskap i framtiden samt skäl för utvisning. Mvh
Fia BergRådgivare