FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga25/12/2018

14 årings avtal med frisörsalong är ogiltigt utan förmyndarens godkännande

Hej. Jag har fått en överraskande räkning från en frisörsalong för en utebliven tid, debiteringen är på 50% av summan. Det vill säga 955:- av totalt 1910:- . Räkningen är utställd på min dotter som är 14 år och enl. hon själv har hon inte beställt nån klippning men ev. har tittat på hemsidan. Vad jag förstår så får hon inte ingå avtal och grundsumman på 2000:- är väl knappast pengar som en 14 åring har. Vad säger lagen och vad gör man ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder er till Lawline!

Regler om omyndigas möjlighet att ingå avtal hittar du i föräldrabalkens 9 kapitel (9 kap FB).

Avtalet din omyndiga dotter slutit med frisörsalongen kommer bli ogiltigt

Precis som du beskriver får din dotter inte ingå avtal utan hennes förmyndares godkännande eftersom hon inte är myndig, 9 kap 1 § FB. Avtalet som din dotter har slutit på hemsidan kommer alltså inte att vara giltigt. Allting som överlåtits tack vare avtalet ska därför återgå, 9 kap 7 § FB. Eftersom ni inte betalat någonting till salongen eller fått någon tjänst i gengäld, kommer det innebära att det förblir som det är nu. Ni kommer alltså inte att behöva betala något till frisörsalongen.

Ni bör skriftligen bestrida fakturan

Mitt första råd är att ni skriftligen bör bestrida fakturan till frisörsalongen, t.ex. via email eller brev. Ett skriftligt bestridande av fakturan är bra eftersom det är ett bevis på att du har meddelat salongen att du inte tänker betala vad de kräver. Då finns också bevis på när detta gjordes. Ett sådant bevis kan vara bra att ha om salongen inte accepterar bestridandet och går vidare med frågan. Ett tips är att hänvisa till den lag och de paragrafer som jag skrev om ovan. Detta för visa att dina argument har grund i lagen.

Det kan även vara till er fördel att personligen bestrida fakturan

Det kan även vara bra om ni dessutom personligen besöker salongen och förklarar er situation på ett vänligt sätt. Personlig kontakt och en vänlig ton, kan även det hjälpa i situationer som dessa. Förhoppningsvis förstår personalen er situation och accepterar ert bestridande.

Ni kan vända er till kommunen om de erbjuder konsumentvägledning

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning för kommunens invånare. Här kan du kolla om din kommun erbjuder konsumentrådgivning. Om salongen inte accepterar ert bestridande råder jag er därför att vända er till kommunen ifall de erbjuder rådgivning. De kan i så fall hjälpa till med att ta ert ärende vidare samt mer ingående förklara vilka rättigheter och skyldigheter ni har i er situation.

Om tidigare steg inte lyckas kan ARN ge en rekommendation om lösning

Ni har även möjlighet att vända er till allmänna reklamationsnämnden (ARN). De kan pröva er tvist och ge en rekommendation för hur den bör lösas. Det beslut som ARN fattar kommer alltså endast att vara en rekommendation som inte är bindande för varken er eller salongen. Vanligtvis följer dock företag ARNs råd, men då på grund av andra orsaker än att de är tvungna. Här har du möjlighet att göra en anmälan till dem. Det är dock värt att påpeka att en anmälan till reklamationsnämnden inte är ett första steg utan du bör vända dig till salongen och eventuell kommunal konsumentvägledning först.

Slutsats

Avtalet som din dotter slutit kommer att bli ogiltigt, med hänsyn till de omständigheter som ni har beskrivit i er fråga. Ni bör i första hand vända er till frisörsalongen för att skriftligen och kanske även personligen bestrida fakturan. Om detta inte ger det resultat ni önskat, kan ni vända er till kommunens konsumentvägledning om det finns en sådan. De kan hjälpa till med att klargöra vilka rättigheter och skyldigheter ni har i tvisten samt hjälpa er med hur ni bör gå vidare. I ett senare skede kan ni vända er till allmänna reklamationsnämnden för att få en rekommendation om hur tvisten bör lösas.

Jag hoppas att jag kunde hjälpa er att få mer klarhet i vad som gäller och hur ni bör ta detta vidare.

Med vänliga hälsningar,

Elin JohanssonRådgivare