Insyn, förskingring och påföljd

Hej! Vi har råkat ut för en mycket otrevlig sak i våran familj, och jag vet inte var jag ska vända mej. Det är så att en nära släkting till oss (min mans pappa) har förskingrat pengar och lurat till sej summor som kan uppstiga till flera hundra tusen. Fruktansvärt! Vi är helt bestörta, då offret också är en nära släkting till oss som vi känner väl. Det som gör det hela en aning svårare är att pappan (som står nära oss i dagsläget) inte vill berätta och vara ärlig om vad som egentligen försiggått. Nu undrar jag; kan vi ta del av den polisanmälan som blivit gjord (genom att ta kontakt med polisen)? Är det en offentlig handling eller omfattas den av sekretess? Vad kan straffet bli? Mannen var ansvarig för annan släktings privatekonomi, som i god tro litade på att han skötte detta utan någon som helst aning om vad som skedde under många år. Vi är helt förstörda, förstår ingenting och vet inte hur detta kunde bli så illa. Kan det röra sej om fängelsestraff vid fällande dom? Tror att bevisen är väldigt klara, och jag vet att det rör sej om mycket pengar. Vad jag vet är mannen tidigare ostraffad, men med tanke på detta grova brott så börjar jag tvivla jag på att så är fallet. Det kan ligga saker bakåt i tiden som vi inte vet.

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor. En polisanmälan är en offentlig handling vilket innebär att varje svensk medborgare har rätt att ta del av de handlingar som inkommit eller upprättats hos en myndighet och som förvaras hos myndigheten.Allmänna och enskilda intressen kan dock ibland innebära att en inskränkning av offentlighetsprincipen är motiverad. En allmän handling kan då bli sekretessbelagd. Jag rekommenderar dig att vända dig till polisstationen där anmälan gjorts för att få veta vad som gäller i detta fall. Det finns olika grader av förskingring, ringa, normal samt grov. Värdet av den förskingrade egendomen är en parameter som påverkar vilken grad av förskingring det rör sig om. Då det handlar om så stora summor kan han ha gjort sig skyldig till grov förskingring. Påföljden för grov förskingring är fängelse i lägst 6 månader och högst 6 år. Det är väldigt svårt att svara på vad påföljden skulle bli i detta fall då mycket påverkar bedömningen, bland annat om man har begått brott tidigare vilket inte är utrett i detta fallet. Här kan du läsa mer om förskingring: https://lagen.nu/1962:700#A2 Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare