Hundägares strikta ansvar

Hej, Det är så att min hund vart biten av grannens hund. Det som skedde var att denna hund smet ut och sprang ut och direkt mot vår hund när hon satt på vår tomt och kissade. Vår hund vart mkt illa skada och blev tvungen att opereras och ligga kvar på sjukhuset flera dagar, vilket hon de två första dagarna svävade mellan liv och död. Vi har ställt ut ett skadeståndskrav till vår granne, där vi kräver betalt för vetrinärvården och mediciner. Denna granne skickade dessa papper vidare till sitt försäkringsbolag och de har beslutat att endast ersätta en del av kravet och nu säger vår granne att han inte behöver ersätta resterande del, stämmer det? Total kostnaden var på 42000kr och hans försäkringsbolag ersätter 30000kr, är det verkligen menningen att vi ska behöva betala 12 000kr själva i veterinärkostander pga utav något hans hund ställt till med? Har vi rätt att kräva ersättning för även kommande veterinärbesök, tex återbesök eller om det uppstår komplikationer? Någon sa också att vi kan kräva ersättning för den inkomst förlust detta inneburit, med flertalet besök osv kan man göra det? Vad kan vi kräva ersättning för? Jag har även mått dåligt och har svårt att gå ut med min hund,för rädslan att möta andra hunder elelr för att det ska komma en lös hund igen, kan jag kräva ersättning för psyskiskt lidande? Vore ytterst tacksam för hjälp/rådgivning.

Lawline svarar

Hej, Hundägare har enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter strikt ansvar över sina hundar. Det innebär att hundägare ansvarar för skador som deras hundar vållar oavsett om ägaren varit oaktsam i sin tillsyn. Ersättning för sakskada (en hund ses som en sak i lagens mening) omfattar (1) sakens värde, reparationskostnader och värdeminskning (2) annan kostnad till följd av skadan samt (3)inkomstförlust eller intrång i näringsverksamheten. För att ni ska få ersättning för inkomstförlust krävs att hundens skador haft betydelse för en näringsverksamhet. Ersättning för att psykiskt lidande ersätts inte vid sakskada. Vänligen,
Sara SRådgivare