Hur ett särkullbarn ärver så lite som möjligt

Hej, jag och min sambo behöver råd ang. arv. Vi har nyligen skaffat gemensamt boende, dock bara en hyresrätt. Vi väntar vårt första barn i maj. Min sambo har en son på snart 12 år som blev till genom ett "one-night-stand", han har aldrig varit tillsammans med barnets mamma och de har aldrig varit vänner. Min sambo har ingen vårdnad om sonen och vi har honom aldrig hos oss pga barnets mamma som hotar att anmäla oss om vi kontaktar sonen. För vad vet vi inte, människan verkar inte vara klok men hon vill att vi ska få besöksförbud. Nu undrar vi vad som händer om min sambo dör, gud förbjude. Vad vi förstått så ärver hans son och vårt gemensamma barn de få kronor han har. Min sambo vill inte att hans tidigare son skall ärva honom över huvud taget, de har aldrig haft kontakt och lär aldrig få heller. Vi vet att det låter hemskt att vilja göra ett oskyldigt barn arvlöst men de känner inte ens varandra, sonen vill inte träffa sin pappa heller. Kan min sambo på något sätt göra sonen arvlös, genom testamente eller dylikt. Eller... Om allt vi äger, bil, snart hus osv osv, står skrivet på mig och inte några pengar finns på hans bankkonton så finns det väl inget att ärva för sonen? Vad händer i så fall om vi gifter oss och alla pengar och hus står på mig? Tacksamma för svar. Vi uppskattar att inte få"moralsvar", utan ett svar på vår fråga: hur kan vi göra hans son arvlös eller få honom att ärva så lite som möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Eftersom sambor inte ärver varandra är det i nuläget ert kommande gemensamma barn och din sambos son som skulle ärva allt från din sambo. Om ni i testamentet skriver att din sambos son endast ska ärva sin laglott är det säkerställt att han får ut minsta möjliga summa enligt lag. Jag skulle därför rekommendera det i första hand. Sifferexempel: om din sambo skulle dö nu och hans kvarlåtenskap uppgick till 1 000 000 kr skulle ert barn få 500 000 kr och din sambos son 500 000 kr. Med testamente skulle ni alltså kunna inskränka din sambos sons arvsrätt till 500 000/2=250 000 (en laglott är lika med en halv arvslott). Det går förstås att skriva över allt ni äger på dig, när ni gifter er blir det giftorättsgods och ska delas lika vid en bodelning (bodelning kan ske under äktenskapet eller vid ett dödsfall och ska ske vid skilsmässa, man delar upp alla tillgångar mellan sig). Om ni fortfarande vill se till att egendomen ägs av dig vid ingående av äktenskap kan ni upprätta ett äktenskapsförord där all egendom uppges vara din enskilda egendom. Den kommer då garanterat att förbli din vid en bodelning och fyller samma funktion som att skriva över allt ni äger på dig när ni är sambor. Anledningen till att jag inte vill råda er till detta är det förvisso löser problemet på kort sikt men - man vet aldrig vad som händer, om ni om några år skulle göra slut så kommer din sambo inte att äga någonting. Hur bra ett förhållande än är, så är det något ni bör fundera noga över innan ni bestämmer er för att gå den vägen. Då är det tryggare att testamentera enbart laglotten till din sambos son. Ett tredje alternativ skulle vara att se till att din sambos son adopteras av hans mamma och hennes nya respektive, om hon har någon ny. Vid en adoption klipps alla rättsliga band och din sambos son skulle därmed inte vara arvsberättigad. Notera att vid upprättandet av ett testamente så gäller stränga formkrav. Testamentet ska upprättas skriftligen. Testator ska underteckna testamentet och bekräfta sin underskrift i närvaro av två vittnen. Att vittnena närvarar samtidigt är ett absolut krav, de ska även underteckna med sina namn och ha kännedom om att det rör sig om ett testamente. En testamentstagare får inte vittna. Exakt vad som gäller hittar ni i ärvdabalken kapitel 9-10 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm). Även vid äktenskapsförord gäller stränga formkrav, se äktenskapsbalken kapitel 7 § 3 (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm). Jag vill dock understryka att ni bör tänka er för ordentligt innan ni beslutar er för att skriva över all egendom på dig. Hoppas ni fick svar på er fråga! Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare