FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/05/2012

Adoption

Har en fundering. Är en kille på 30 år som lever tillsammans med min sambo. Jag har en mor i livet som jag naturligtvis älskar. Min far valde att avbryta sin kontakt med mig för tolv år sen. Har nu en annan mansperson vid min sida som jag ser som min far kan han adoptera mig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Regler om adoption finns i Föräldrabalken (FB). Enligt 4:1 FB är det allmän domstol som beslutar om adoption får ske. Då du är över 18 år behöver inte dina biologiska föräldrar samtycka men rätten kommer att inhämta deras åsikter. Vuxenadoption är tillåtet men är inte helt lätt att få till. Avgörande för bedömningen om adoption är lämpligt är förhållandet mellan dig och mannen och om er relation kan anses utgöra en far och son-relation. Om mannen inte är gift med din biologiska mor och adoptionen beviljas kommer du inte längre i rättslig mening att ses som avkomling till henne. Det innebär bland annat att du förlorar arvsrätten till din biologiska mor. Länk till Föräldrabalken: https://lagen.nu/1949:381#K4 Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare