Skadeståndsansvar för skada orsakad av katt

Vi har en utekatt som spenderar ungefär hälften av sin vakna tid utomhus. Katten är 8 år och har varit ute i hela sitt liv. Vi bor i ett tättbebyggt område med mycket barn, hundar och katter. Generellt är vår katt mycket omtyckt av alla hushåll i vår närhet. En eftermiddag när jag kommer ut genom dörren säger en väldigt upprörd dam att min katt rivet hennes hund i ögat. Att vår katt helt oprovocerat hoppat på hennes hund när de gick förbi vårt hus på trottoaren. Hunden har efter veterinärbesök blivit bra och kommer inte få några men. Hon vill att vi betalar självrisken för hennes veterinärkostnader. Har vi den skyldigheten? Jag vet att man har man ansvar för sin katt inte skadar andra, men till vilken grad? Det går förbi 10-tal hundar varje dag och hon har aldrig oprovocerat anfallit en hund tidigare. Om däremot en hund närmat sig henne och hennes revir så har hon försvarat sig med en tass och sedan flytt. Vilket i mina ögon är ett normalt beteende hos en katt och har inte så mycket med ägarens oaktsamhet att göra. Samma sak skulle sannolikt hända även om hon var kopplad eller i bur. Jag tror att det skedde likadant även i detta fall. Jag kan dock inte bevisa det, men inte heller hon kan ju bevisa att det inte var så. Ord står mot ord. Vem har egentligen bevisbördan? Hon säger att vår katt är sjuk, men det håller varken vi eller några av våra grannar med om. Om vi inte betalar hotar hon med att polisanmäla oss. Vad skulle en polisanmälan kunna leda till? Jag har inget emot att betala ersättning om det faktiskt är så att min katt skadar någon, men jag vill gärna inte betala för att min katt försvarar sig. Vi funderade på att ge henne halva beloppet för att visa "god samarbetsvilja" eftersom vi anser att hon inte har något case. Är det vettigt eller bara onödigt om vi nu har rätt i frågan?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Först och främst vill jag, för att inte komplicera din fråga, påpeka att det är den som påstår sig ha drabbats av en skada som måste påvisa att skadan har uppkommit på ett sätt som kan föranleda skadeståndsansvar. Detta innebär att det är din granne som är skyldig att visa att ni har varit oaktsamma i er tillsyn över er katt för att ni ska drabbas av skadeståndsansvar. När det gäller hundar föreligger, enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter, ett strikt skadeståndsansvar, vilket innebär att skadeståndsansvar uppkommer även om en hundägare inte har varit oaktsam om en hund har orsakat skador. Någon sådan regel gäller däremot inte för katter. Detta innebär att din granne först och främst måste påvisa att det är er katt som har orsakat skadan, och att det exempelvis inte är någon annan katt som har rivit hunden, samt att ni har varit oaktsamma och inte har utövat tillräcklig uppsyn över katten. Att ni har låtit katten vistas utomhus kan knappast anses vara oaktsamt varför jag har svårt att se att din granne skulle ha någon som helst möjlighet att få igenom ett skadeståndsanspråk. Huruvida du ändå vill ersätta din granne måste du avgöra själv men jag har svårt att se att din granne skulle kunna få igenom ett skadeståndsanspråk. Jag hoppas att detta har varit till hjälp för dig och att situationen löser sig! Vänliga hälsningar, Isabel
Isabel RingsbyRådgivare