Kvarlämnade saker - Olovligt förfogande

Jag och min sambo separerade för 10 månader sedan. Jag har försökt få honom att hämta sina ägodelar, något han inte gjort sedan dess. Dock har han vid några tillfällen mailat och krävt sakerna men aldrig kommit och hämtat dem. Det handlar om saker av mindre värde, såsom ett bord, säng, köksutrustning och lakan. Hur länge måste jag fortsätta förvara sakerna innan jag kan göra mig av med dem? Mvh

Lawline svarar

Hej, Om du gör dig av med sakerna kan du göra dig skyldig till olovligt förfogande (se Brottsbalken 10 kap. 4 §). Av din fråga framgår inte vilken boendeform du har men om ni bodde tillsammans i en hyreslägenhet tillfaller kvarlämnad egendom hyresvärden om 6 månader gått sedan från det att din sambo lämnade lägenheten (se Jordabalken 12 kap. 27 §). Vänligen,
Sara SRådgivare