Äktenskapsskillnad utomlands

Hej, Jag vill soka aktenskapsskillnad fran med min Trinidadianska fru. Aktenskapets ingicks och registrerades pa Barbados. Behover jag verkligen soka representation (advokat) eller kan jag teoretiskt sett losa pappersexercisen sjalv? Jag forstar vidare att jag kan soka aktenskapsskillnad varhelst i varlden, det behover inte vara pa Barbados (giftermalsorten) eller i Trinidad/Sverige (makas/makes respektive nationaliteter).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! De regler som gäller för hur man går till väga vid äktenskapsskillnad kan variera något oerhört från land till land så det går inte att ge något generellt svar på din första fråga. Ifråga om äktenskapsskillnad som meddelats utomlands så krävs för att denna ska erkännas i Sverige att det med hänsyn till ert medborgarskap eller hemvist eller annan anknytning fanns skälig anledning att talan om äktenskapsskillnad prövades i just den staten. Detta innebär att även om det går att få beslut om äktenskapsskillnad i annat land än era respektive medborgarskapsländer eller landet/länderna där ni har hemvist (stadigvarande bosättning, se 7 kap 2 § Lagen om internationella äktenskap m.m. https://lagen.nu/1904:26_s.1#K7P2S1) så är det inte säkert att denna kommer erkännas i Sverige, se 3 kap 7 § https://lagen.nu/1904:26_s.1#K7P2S1). Om äktenskapsskillnaden kommer erkännas i övriga länder du nämner regleras av respektive lands egna lagstiftning. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare