Ersättningsskyldig hundägare eller innehavare

Hej!min dotter passade sin kompis hund under 5 timmar!enligt sin vän skulle hunden vara instängd i badrummet om hon skulle iväg någonstans! så det gjorde hon eftersom hon skulle jobba! men nu råkade hunden sätta på vattnet i badrummet plus att det rev ner badrocken så att den täppte till brunnen så att det blev översvämning vattnet rann ut i hallen och orsakade en stor vattenskada i lägenheten och lägenheten under. nu undrar jag vem ska betala självrisken hundägaren eller min dotter? ( hon hyr i andra hand och självrisken är 3000kr per lägenhet)

Lawline svarar

Hej, Självrisken betalas av den som tecknat försäkringen. Denne kan sedan välja att kräva personen som orsakat skadan på ersättning för utgiften. Om en hund orsakar en skada är det hundens ägare eller innehavare som ska ersätta den, enligt 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Om ägaren gett instruktioner om att hunden ska vara i badrummet är det sannolikt ägaren som blir ersättningsskyldig i det här fallet. https://lagen.nu/2007:1150 Med vänliga hälsningar
Jimmy LyttbackaRådgivare