FrågaAVTALSRÄTTAvtal25/04/2012

Avtal - pacta sunt servanda

Hej! Jag lämnade i höstas ut min häst till en fodervärd. Vi skrev i kontraktet att vid hälta i det ben hon tidigare haft problem med och om det bevisligen är en gammal skada så ska jag som ägare stå för kostnaderna. Men vid ny skada är fodervärden skyldig att stå för allt. Nu blev hästen plötsligt rejält halt . Jag får hem henne o ser att hon är värre däran än vad jag har förstått på dom, då har hon gått 2-3v så halt hos dom utan att de tilllkallat veterinär. Nu hittade vi inte vad som kan ha orsakat hältan men vi är inte klara med utredningen. Eftersom vet. tror det kan vara en ny skada och det sitter i en hov hon aldrig haft ont i under sina 13år så anser jag att de ska stå för vet. tills motsattsen går att bevisa. Det anser såklart inte fv. utan försöker slingra sig! Går det att stämma dom? Hur går man tillväga? Om det inte går att bevisa att det varken är en ny eller gammal skada hur gör man då? Jag erbjöd dom att de får stå för självrisk o jag resten så länge, ca 50/50, tills vi får veta vilket. Vet. kostnader + medicin m.m är redan uppe i över 4tusen och ev behövs en röntgen som f.bolaget inte vill stå för som kostar 10-20tusen kr.

Lawline svarar

Hej, Vad jag förstår på din fråga så har ni upprättat ett skriftligt avtal där det står att du ska stå för kostnaderna om det kan bevisas att det uppkommer hälta i det ben som hon tidigare haft problem med och hänför sig till den tidigare skadan. Enligt principen pacta sund servanda ska avtal hållas. Av din fråga framgår att det måste bevisas att skadan är att hänföra från den tidigare skadan vilket, om jag förstår din fråga rätt, inte är bevisat. Således bör alltså fodervärden stå för kostnaderna enligt avtalet. Samma gäller i fall då det inte går att bevisa huruvida skadan är ny eller gammal. Om du vill stämma fodervärden kan du skicka in en stämningsansökan till tingsrätten. Bestämmer du dig för att gå till domstol med ärendet rekommenderar jag dig att ta kontakt med en jurist. Vänligen,
Sara SRådgivare