Andrahandsuthyrning

En bostadsägare till en lgh +55 boende har avlidet och dottern har övertagit via dödsbo. Lgh ej såld efter 1 år, Hur länge kan denna vara såhär. Kan lgh uthyras i 2:a hand ! finns det lag på detta.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Lägenheten kan stå på detta vis tills dottern, som nu äger den, beslutar att sälja den. Angående din fråga om andrahandsuthyrningen, så är det bostadsrättsföreningens stadgar som reglerar denna fråga. Vissa bostadsrättsföreningar tillåter andrahandsuthyrning med andra inte medger det. Det finns dessvärre ingen lag som reglerar detta, utan det är upp till bostadsrättsföreningen att beslut i denna fråga. Hoppas jag besvarat dina frågor i och med detta. Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare