Straff för stöld av 19-åring

Hej. Min kompis åkte in för snatteri för två år sedan och fick inget straff. Hon ska på rättegång om en vecka för att hon snodde kläder på ett värde av 3000 kr. Hon erkände på plats. I telefon sa de även att ingen från frivården skulle komma. Min kompis är bara 19 år. Är det ett bra tecken att frivården inte ska komma? Vad tror ni straffet blir? Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej Eftersom din kompis tagit varor till ett värde som överstiger 1000 kr har hon gjort sig skyldig till stöld enligt 8 kap 1 § Brottsbalken (BrB) se https://lagen.nu/1962:700. Straffet för stöld är fängelse i högst två år. Dock ska fängelse utdömas i sista hand, och rätten kommer alltså främst döma till en mindre ingripande påföljd. Att hon bara är 19 år är något som kommer vara till hennes fördel i bedömningen, eftersom det sker en viss reduktion av straffet om man är under 21 år (29 kap 7 § BrB). Är man 19 år brukar man generellt sätt endast dömas till 2/3 av det straff man skulle fått om man var över 21 år. Dock är det en schablonmodell som används och det är inte säkert att det blir så i alla fall. Om domstolen skulle komma fram till att det föreligger ett behov av vård så kommer de att döma henne till ungdomsvård enligt 32 kap 1 § BrB förutsatt att Socialtjänsten föreslagit det. Ett annat alternativ är ungdomstjänst enligt 32 kap 2 § och det förutsätter att hon själv har samtyckt till det. Ungdomstjänst får endast utdömas om det kan anses som en tillräckligt ingripande påföljd och det inte finns skäl att döma till ungdomsvård. I valet mellan ungdomstjänst och böter ska ungdomstjänst väljas om den inte kan anses allt för ingripande. Dessa påföljder kan även kombineras med varandra i vissa fall. Beträffande din fråga om det är ett bra tecken att frivården inte ska komma så är det förmodligen inte något som kommer spela roll för den straffrättsliga bedömningen. Sammanfattningsvis är det svårt att säga exakt vilken påföljd din kompis kommer få eftersom det finns många varianter och kombinationer av påföljder och det är många faktorer som spelar roll vid bedömningen. Att hon bara är 19 år är i alla fall något som talar till hennes fördel. Hoppas svaret varit till hjälp! Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare