Snatteri av misstag?

Undrar över om man fått med sig något av ett värde av 20 kr> i mellan av andra varor man köpet med kort igår. Om man märkt att inte alla varor som man skulle haft blivit registrerade (och inte larmet gick)och återvänder om inom en timme och förklarar att den inte registreras när den låg mellan/i en annan vara och vill betala för varan för man ska ha den för det känns fel att inte betala för varor man vill ha. Kan man bli anmäld när man återvänt och vill göra rätt för sig? Butiksbiträdet bad inte om mina uppgifter, utan sa att det var bra att jag kom tillbaka. Detta kan väl inte i efterhand straffa mig när det är betalt och inga uppgifter togs, eller kan den anmäla mig via kontokortet jag betala med utan jag blivit informerad för det? Känns jättelöjligt att bli anmäld och få en prick för en betald vara för 19 kr. Om man skulle ha uppsikt att ta varan och man återvänder och vill betala för den oregistrerade varan på 19 kr, skiljer sig detta i och om man bli anmäld? Kan man vänta sig ett brev på posten om detta missöde som man anser är tillrättavisat?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du i samband med köp av andra varor av misstag fått med dig en vara hem som du inte har betalat för. Enligt 8 kap. 1 § Brottsbalken (BrB) skall den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, om tillgreppet innebär skada, dömas för stöld. I 8 kap. 2 § BrB anges att brottet skall ses som snatteri om det med hänsyn till det tillgripnas värde och övriga omständigheter är att anse som ringa. Enligt rättspraxis går gränsen mellan stöld och snatteri för närvarande vid omkring 1000 kronor. Dock kan som sagt övriga omständigheter tala för att det skall anses vara en stöld även om det tagnas värde understiger den summan. Eftersom att du inte haft uppsåt att tillägna dig det tagna och gått tillbaka med varan när du upptäckt att du inte betalat för den kan du inte dömas till ansvar för snatteri. Om du däremot haft för avsikt att tillägna dig varan, hade butiken kunnat anmäla dig för snatteri. Om du blev dömd för brottet skulle det i sådana fall kunna ses som en förmildrande omständighet att du frivilligt angett dig, vilket kan få konsekvenser vid straffmätningen, se 29 kap. 5 § 3 p. BrB.
Lawline RådgivareRådgivare