Förvaltning av dödsbo. Återkallande av fullmakt.

Kan fullmakt återkallas vid dödsbo om alla de som skrivit på fullmakten inte är överens om återkallande?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Enligt ärvdabalken (ÄB) 18:1 förvaltas den dödes egendom gemensamt av dödsbodelägarna . Beslut fattas alltså enhälligt av dödsbodelägarna (principen om samförvaltning). För att utfärda en fullmakt krävs således samtliga delägares samtycke. Likaså krävs samtliga delägares samtycke för att återkalla en fullmakt. En fullmakt återkallas nämligen i princip på samma sätt som den har utfärdas (se 12§ st. 1 avtalslagen). Som jämförelse kan pekas på domen i _RH 1995:47_. Den 2 september 1993 ansökte dödsboet efter E.L. om avstyckning av ett område på en fastighet. Ansökan var undertecknad av P.G. med stöd av fullmakter från samtliga dödsbodelägare. Tre av dödsbodelägarna ändrade sig dock och ville återkalla ansökan. Eftersom giltig återkallelse inte ansågs ha skett meddelades beslut om fastighetsbildning enligt ansökan. Även för att återkalla en rättshandling kräv således i princip samtliga delägares samtycke. Att observera är dock att ärvdabalken även innehåller vissa _undantag_ från principen om samförvaltning. _Ett första undantag_ finns för åtgärder som inte tål att uppskjutas. Sådana brådskande åtgärder får företas även om någon av delägarnas samtycke inte kan inhämtas. Detta undantag tar sikte på situationer där dröjsmålet, som orsakas av att inhämta samtycket, riskerar att skada dödboet ekonomiskt. Undantaget verkar inte vara aktuellt i detta fall. _Ett andra undantag_ från principen om samförvaltning är att en boutredningsman utses som på egen hand förvaltar dödsboet (särskild dödsboförvaltning enligt 19:1 ÄB). Detta undantag innebär att boutredningsmannen på egen hand beslutar i dödsboets angelägenheter. Observera att det räcker med att en dödsbodelägare begär boutredningsman så skall rätten förordna om en sådan. Boutredningsmannen är till för situationer då dödsbodelägarna är för oeniga för att principen om samförvaltning skall fungera. Rätten är liberal med att förordna boutredningsmän. Några särskilda skäl behöver inte anföras. När boutredningsman väl har förordnats bör det alltså vara upp till denne att på egen hand besluta om fullmakten (i ditt fall) skall återkallas eller ej. Vid detta beslut kommer boutredningsmannen se till vad som är bäst för dödboets avvekling. Kanske kan detta vara en lösning på ditt fall? _Ett tredje undantag_ från principen om samförvaltning finns i 18:1b st.1 ÄB. I denna paragraf finns en rätt för en enskild dödsbodelägare att föra talan för dödsboets räkning mot övriga dödsbodelägare. I ditt fall skulle du med stöd av denna paragraf kunna väcka talan om att fullmakten är ogiltig enligt någon av ogiltighetsgrunderna i avtalslagen t.ex. 30§ angående svek(observera att detta undantag faller bort om du utnyttjar undantag två). _Ett fjärde undantag_ finns om en dödsbodelägare skulle vilja väcka talan mot dödsboet. (18:1b st.3 ÄB). I så fall företräds dödsboet av övriga dödsbodelägare. _Ett femte undantag_ finns för den dödsbodelägare som var gift med den avlidne. Den efterlevande maken har alltid rätt att ensam förvalta sitt giftorättsgods (9:3 äktenskapsbalken) Observera även _dödsbodelägares skadeståndsskyldighet_ enligt 18:6 ÄB. Skadeståndsskyldigheten aktualiseras om delägare, vid vård eller förvaltning av boet, skadar annans rätt i boet. _Sammanfattningsvis_ kan alltså sägas att huvudregeln är att samtliga delägares samtycke krävs för att vidta en åtgärd för dödsboets räkning. Huvudregeln gäller även återkallelse av fullmakt. Det finns dock en möjlighet att begära att tingsrätten utser en boutredningsman som på egen hand bestämmer i dödsboets angelägenheter. När boutredningsman väl har förordnats bör det alltså vara upp till denne att, för dödsboets räkning, besluta om fullmakten skall återkallas eller ej. Mvh Mattias Ärvdabalken finns på https://lagen.nu/1958:637 Avtalslagen finns på https://lagen.nu/1915:218 Äktenskapsbalken finns på https://lagen.nu/1987:230
Lawline RådgivareRådgivare