FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 16/04/2012

Hur anmäler jag sexuella trakasserier?

På festen med jobbet gick chefen fram och pussade mig på munnen (och höll fast mitt ansikte så att jag inte kunde dra mig undan) mitt framför ett flertal av mina kollegor. Han gör liknande saker på i princip varje personalfest, har t ex föreslagit samlag med en tidigare anställd. Jag vill sätta stopp för detta men vet inte vad jag ska göra? Är inte med i facket så kan inte få någon hjälp därifrån.

Lawline svarar

Hej, De händelser du beskriver verkar kunna utgöra sexuella trakasserier, vilket enligt diskrimineringslagen (DiskL) är att betrakta som en form av diskriminering. Sexuella trakasserier skiljer sig från vanligt flirtande genom att de är oönskade från den som utsätts för närmandena. Det är den utsatte som själv avgör vad som är kränkande utifrån den egna uppfattningen av situationen. För att din chef ska kunna hållas ansvarig krävs att han är medveten om att det han gör uppfattas som kränkande, vilket innebär att du alltid bör säga ifrån för att vara helt försäkrad om att kraven för ansvar uppfylls, det finns ej något formkrav för hur detta bör gå till utan det kan ske muntligen, skriftligen eller via en annan person. Om kränkningarna är allvarliga krävs inte att den utsatte kommunicerar sitt obehag för att ansvar ska kunna utkrävas. För att det ska handla om diskriminering ska det vara en person i chefsposition som utsätter dig för kränkningen, vilket det är i detta fall. Du har då en möjlighet att anmäla honom till DO (diskrimineringsombudsmannen). Hur anmälan går till kan du läsa om på DO:s hemsida vilken du finner här http://www.do.se/sv/Diskriminerad/Arbetslivet/Hur-anmaler-jag/ Lycka till!
Anna NordlanderRådgivare