FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/04/2012
Fortsatt betalning vid spärrad tjänst?
Min son har ingått ett avtal med ett gym, ett träningskort/passerkort som gäller i 12 månader. Med autogiro dras ca 200 kronor från hans konto den sista varje månad. Problemet är att han uppgav fel konto från början, vi fick då ett inkassokrav istället som vi bestred skriftligt. Vi kontaktar gymet, ändrar kontot till rätt nummer och ber att få betala in skulden. De vill inte uppge något konto att betala in på och tar inte heller emot pengarna kontant. De vill att vi betalar inkasso. (Ingen påminnelse eller d.y.l är skickat till oss före inkassokravet) Inkassoföretaget ägs av gymet men de har inte tagit striden vidare eller skickat fler krav. Nu står allt still, det har dragits 200/mån från min sons konto sedan 6 månader tillbaka men kortet har inte fungerat under hela den här tiden. Han kan alltså inte träna. De dagar i veckan det finns personal på gymet så har han frågat och sagt att kortet inte fungerar men svaret är att han har skuld och därför är han spärrad. Han har nu betalat 1200 kronor sammanlagt utan att kunna träna, pengarna dras från kontot utan att vi kan göra något åt det. Är det tillåtet att göra så här? Om vi betalar det gamla inkassokravet, har han då rätt att träna 12 månader sammanlagt? Vet inte vad vi ska göra eller var vi ska vända oss och han betalar för en tjänst/service han bara kunnat nyttja i 4 dagar. Min son är över 18 år.
Lawline svarar
Lawline RådgivareRådgivare