FrågaARKIVÖvrigt12/04/2012

Skolfråga

Ni sitter i ledningsgruppen, som grundare och huvudsakliga ägare (50 procent), i Dress-You-Up AB, ett företag verksamt inom konfektion på nätet. Verksamheten tickar på lite stilla men ni ser att det finns stora möjligheter att expandera och bygga ett avsevärt större varumärke – men det kostar. Ett steg på vägen skulle vara att finansiera verksamheten genom riskkapital eller att notera bolaget inofficiellt på någon mindre aktielista och i samband härmed göra en större, publik nyemission som kan ta in det nödvändiga kapitalet om ca 14 MSEK. Nu har ni kommit samspråk med firman Rueffel & Bough AB som utger sig för att hjälpa mindre företag att komma till marknadsplatser och resa riskvilligt kapital. För att vara med och driva ert case vill de ha en betydande del i ert företag, men kan också tänka sig att själva lägga in egna pengar i bolaget. Rueffel & Bough översänder det avtal ni fått utdelat. a) Vad är detta för ett avtal? b) Vad syftar det till och vad blir resultatet om ni går med på det? c) Vilka blir era förpliktelser om ni ingår detta avtal. d) Vilka blir motpartens förpliktelser? e) Vilka är sanktionerna om ni inte uppfyller någon eller några (eller samtliga) klausuler i avtalet? f) Vilka blir sanktionerna om motparten, herrar Rueffel & Bough inte uppfyller sina delar av avtalet. g) Granska avtalet i detalj, vilka klausuler reagerar ni över som ”problematiska” för er själva? h) Är det några villkor som ni inte kan avtala om med bindande verkan? (Här får ni kanske använda andra juridiska kunskaper, såsom aktiebolagsrätt…) i) Välj ut minst två av dessa problematiska eller ”omöjliga” villkor och formulera om kontraktet så att ni kan uppfylla det.

Lawline svarar

Hej! Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor. Jag får i stället hänvisa dig till din kurslitteratur. Hälsningar Olle
Olle LindbergRådgivare