Lån i fastighet samt inkomst av kapital

Hej! Jag ska ge bort min fastighet till min dotter. Kan jag ha bolånen kvar på mig? Jag tänker betala en hyra på 5000:-. Ska min dotter ta upp det i sin deklaration som inkomst?

Lawline svarar

Angående frågan om bolånen kan stå kvar på dig. Det är möjligt att bolånen kan stå kvar på dig även om du ger bort fastigheten till din dotter. Panten för bolånet följer med fastigheten. Generellt sett är det däremot tveksamt om banken skulle gå med på detta. Själva gåvan av fastigheten till din dotter är skattefri enligt inkomstskattelagen 8 kap. 2 §. Som jag har förstått din fråga kommer du i egenskap av hyresgäst senare betala 5 000 kronor i hyra till din dotter i egenskap av hyresvärd. Den sammanlagda årsinkomsten från hyra för din dotter blir i sådana fall 60 000 kronor. Denna inkomst kommer klassas som inkomst av kapital enligt inkomstskattelagen. Enligt 42 kap. 30 § 2 stycket får din dotter göra ett första avdrag med 21 000 kronor. Enligt 42 kap. 31 § 1 stycket får ytterligare en summa motsvarande 20 % av den totala intäkten dras av. Det sistnämnda skulle för er dotter innebära ett avdrag på ytterligare 12 000. Det sammanlagda avdraget blir i sådana fall 33 000 kronor. Resten, även det 27 000 kronor, kommer hon bli tvungen att skatta för. Det som framgår ovan gäller endast en fastighet. Ytterligare avdrag kan göras om det gäller en bostadsrätt. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare