Ansvar för katt

Hej! När jag var bortrest i helgen så kissade min kattunge i min inneboendes säng. Hennes föräldrar har köpt en helt ny madrass som de kräver att jag betalar. Jag har dock inte fått möjlighet att titta på skadan på madrassen då den var borta innan jag hann hem följande dag. Själv blev jag förvånad att madrassen blev skadad alls då kattungen kissade på täcket. Vad gäller? MVH Veronika

Lawline svarar

Ansvar för hundar och katter regleras i lag om tillsyn över hundar och katter. Enligt denna lag är ansvaret betydligt större för en hundägare än en kattägare. Enligt lagens 19 § har en hundägare ett så kallat strikt ansvar för sin hund. Detta innebär att ägaren blir ansvarig för skador som hunden åstadkommer även om ägaren inte hade någon som helst möjlighet att avvärja skadan. Det är en mycket vanlig missuppfattning att samma hårda ansvar även gäller kattägare men så är det inte. Däremot finns det en allän regel i lagens 1 § som säger att "katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som men hänsyn till deas natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter." En rumsren katt bör man normalt inte behöva ha konstant uppsyn över. Bedömningen kan däremot vara annorlunda om det var en kattunge som i ert fall. Svaret på frågan hänger en del på hur rumsren och ung katten är. Är det emellertid så att din inneboende visste att du hade en katt är hon medveten om riskerna. Sedan bör det även bli svårt för din inneboendes föräldrar att bevisa att din katt gjorde så omfattande skador så madrassen blev tvungen att slängas. Sammanfattningsvis ska du troligtvis inte behöva betala för den nya madrassen. Bästa hälsningar //Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare