Beräkning av dröjsmålsränta enligt räntelagen

Tingsrätten dömde min sons angripare till skadestånd 8500 sek + ränta från april 2011, angripare gjorde en avbetalningsplan med oss från september vid domen och sista betalning fick vi nu march men ingen ränta. vad ligger ränta på?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Ett mycket användbart verktyg för beräkning av dröjsmålsränta, där hänsyn ska tas till referensräntans fluktuationer, vilket är fallet när ränta ska beräknas enligt 6 § räntelagen, som i detta fall, finns att tillgå på Kronofogdens hemsida. Direktlänk till tjänsten: http://www.kronofogden.se/Berakningavskuldranta.html Där fyller du i det belopp som räntan ska beräknas på, i detta fall 8 500 kr. Som räntesats anger du åtta procent. Detta eftersom ränta enligt 6 § räntelagen beräknas för år enligt en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan, som fastställs varje halvår av Riksbanken, med ett tillägg på åtta procentenheter. Genom att välja åtta procent i Kronofogdens ränteberäknare kan du senare välja att hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar. På så sätt slipper man beräkna räntebeloppen manuellt för varje halvår, varje gång referensräntan ändras. Sedan väljer du bara vilken period ränteberäkning ska avse för att till sist välja att räntan ska beräknas som vanlig ränta. Detta eftersom ränta på ränta inte utgår när det kommer till dröjsmålsränta. Mellan perioden 2011-04-01 -- 2012-04-02 uppgår den ackumulerade dröjsmålsräntan på beloppet 8 500 kr till 844.10 kr. Totalbeloppet uppgår således till 9 344.10 kr. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare