Arv - särkullbarn

Min far avled för trettio år sedan. Min mor fick sitta i orubbat bo. Nu har min mor avlidit. Hon efterlämnar mig och mina två halvsyskon från ett tidigare äktenskap där maken avled 1931. Enligt min mor fick mina halvsyskon ärva sin far 1931 och pengarna sattes under förmyndare, då de bara var 1 resp 2 år gamla. Nu hävdar halvsyskonen att de inte har fått ärva sin far. De hävdar att de har ett innestående arv efter sin far. Jag å min sida har ett innestående arv efter min far. Hur fördelas arvet efter vår mor i det ena eller andra fallet - dvs under förutsättning att halvsyskonen redan ärvt sin far resp om de inte gjort det. En följdfråga - vem ankommer det på att bevisa om de fått ärva sin far eller inte? Tacksam för svar med andelsredovisning.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I den första situationen, d.v.s om dina halvsyskon (även kallade särkullbarn) redan ärvt Er gemensamma far så tillfaller hela arvet efter din mor dig. Detta dock under förutsättning att du inte har några andra helsyskon som då har rätt att ta del av arvet tillsammans med dig. I den andra situationen, d.v.s om särkullbarnen inte tagit arv efter sin far direkt utan avstått rätten till arv till förmån till den efterlevande maken, din mor, har de rätt till arv nu. De har då rätt att ta del av hälften av den efterlevande makens bo, d.v.s hälften av din mors bo (se 2§ 3 kap Ärvdabalken). Då särkullbarn finns vid den första makens bortfall ska särkullbarn ärva sin förälder direkt, och den efterlevande maken kan endast taga arvet om arvingen avstått sig denna rätt (se 1§ samt 9§ 3 kap Ärvdabalken). Då dina halvsyskon enbart varit 1 och 2 år vid detta tillfälle, har det saknat rättshandlingsförmåga och det har således inte kunnat avstå sin arvslott i förmån till din mor. I enlighet med regler bör således deras arvslott därför satt under förmyndare. Jag hoppas att jag besvarat din fråga! Vänligen, Malin
Lawline RådgivareRådgivare