Nyttjanderätt av stuga

Efter 37 år tillsammans varav 35 år som gifta har min man flyttat från mig till sin älskarinna.Vi äger gemensamt en sommarstuga som är skriven på honom, har jag ingen nyttjanderätt?

Lawline svarar

Hej! Och tack för din fråga. Vid en eventuell skilsmässa har du rätt till hälften av giftorättsgodset vid en bodelning (ÄktB 10:1) och detta gäller även stugan såvida den inte är Enskild egendom eller ingår i ett äktenskapsförord. Jag antar att äktenskapsskillnad inte har ägt rum och således har ni båda rätt till nyttjande förutsatt att ni båda har betalat för egendomen eller att den införskaffades för gemensamt bruk. Vem som är registrerad som ägare saknar därvid betydelse. Helt enkelt beror det lite på hur ni förvärvade stugan. Detta är av betydelse eftersom även om ni har en gemensam egendomsmassa som kallas för giftorättsgods så består ägandeförhållandena dvs ni äger inte varandras saker utan ni har era egna tillgångar. (Äktenskapsbalken 1:3) (https://lagen.nu/1987:230) Om ni inte kommer överens om hur ni ska fördela nyttjandetiden mellan er råder jag er att begära äktenskapsskillnad och bodelning, vilket ger dig rätt till hälften av giftorättsgodset. Det ger dig förvisso ingen garanti att få behålla stugan, men ger dig rätt till hälften av all giftorättsgods värde. MvH
Mitar MarjanovicRådgivare