FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2012

avbetalningsköp av kylskåp

Min man köpte ett kyldskåp på avbetalning i vit-varubutiken nära där vi bor. Vi har ställt den på vår gård. Kyldskåpet står ute hela året, efter som vi har ingenstans att ställa den på under vinterhalvåret. Nu har butiksföreståndaren, som bor granne med oss, hotat med att dra in lånet om vi inte förvarar kyldskåpet inomhus. Vad har han med detta och göra? Min man betalar lånet varje månad. Har han rätt att dra in lånet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det förefaller mycket tveksamt att butiksföreståndaren har rätt att dra in det lån som din man har tillhandahållits vid köpet av kylskåp. En förutsättning för att det skall vara möjligt är att det framgår av avtalet. Så länge som din man följer och betalar efter den avbetalningsplan som följer av avtalet samt att det i avtalet inte föreskrivs i butiksföreståndaren har rätt att häva avtalet om kylskåpet förvaras utomhus (eller något liknande), torde han inte ha rätt att dra in lånet. Vänligen
Lawline RådgivareRådgivare