FrågaAVTALSRÄTTAvtal17/03/2012

Ersättningsskyldighet vid överträdelse av medlemsvillkor

Jag har fått en faktura från gymmet där jag tränar, pga att jag satt igång larmet när jag vistades i gymmet efter stängning. Jag hade inte uppmärksammat att lokalerna var larmade, i efterhand har jag sett att det står skrivet i medlemsavtalet: "Medlem åtar sig genom sitt medlemskap att lämna lokalerna vid den tid som angivits som stängningstid. Vid vistelse i obemannad lokal efter stängningstid kommer medlem att debiteras för utryckningskostnad." Dock är jag osäker på om jag har skrivit under något avtal, har det någon betydelse? Kan jag bestrida fakturan? Anser inte att de har informerat tillräckligt om att lokalerna var larmade.

Lawline svarar

Hej! En grundläggande utgångspunkt är om du faktiskt skrivit på något avtal eller inte. Som du skriver finns det ett villkor som reglerar detta i medlemsavtalet, vilket du antagligen skrivit på i samband med att du började träna på gymmet. Försök att leta fram detta, du borde ha fått en egen kopia i samband med att du skrev under, och se om det aktuella villkoret framgick. Det här är inte en helt enkel fråga att svara på utan att veta alla detaljer. Det är inte omöjligt att det i avtalet fanns en hänvisning till medlemsvillkoren och att du genom att kryssa i en ruta accepterat dessa. Alternativt kan du möjligen genom att vistas i lokalen på något sätt anses ha godkänt dessa villkor. På ett eller annat sätt skulle jag tro att det anses att du är bunden av det som står i medlemsavtalet. Frågan som då kan ställas är om detta kan anses vara ett villkor som på något sätt är särskilt betungande eller ovanligt i någon mening som kan motivera att detta borde ha lyfts fram tydligare för att ges giltighet. Detta är särskilt motiverat när det råder ojämna partsförhållanden, t.ex. i konsumentförhållanden. Vidare har det antagligen knappast funnits varken möjlighet att individuellt förhandla dessa villkor eller granska dessa i någon större utsträckning (om detta kanske gjorts över disk, eller om som tidigare nämnt enbart hänvisning skett till medlemsvillkoren). Att vistas i gymmet efter stängningstid och därigenom råka utlösa ett larm som orsakar kostnader för gymmet kan nog knappast i sig anses som ett särskilt tyngande villkor, öppettiderna finns där av en anledning och att lokalerna larmas efter dessa är inte i sig konstigt. Detta är ett säkert inte helt ovanligt problem och gymmet får sägas ha ett legitimt intresse av att övervältra kostnaderna på den enskilda medlemmen. Dels på grund av att medlemmen handlat i strid med medlemsvillkoren, men även alldeles oberoende vistats i lokalen efter stängning vilket generellt får anses oaktsamt, och att det därmed motiverat att kostnader på grund av detta ska tillfalla den oaktsamme part enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer. Sammanfattningsvis kan sägas att så länge inte kostnaden för utryckningen är extremt hög (då skulle kostnaden i sig kunna göra kravet på tydligare information högre), så ser jag tyvärr dina möjligheter att undgå betalningsskyldighet som små utifrån den information jag har att utgå ifrån. Med vänliga hälsningar,
Leo AnderssonRådgivare