FrågaÖVRIGTTV-licens05/03/2012

Radiotjänst - uppgiftsskyldighet sambo

Hej. Jag flyttade ihop med min sambo och samtidigt sade jag upp min tv-licens. Radiotjänst ville då veta vem jag flyttat ihop med,då jag sa att hon betalade licens, för att kunna kontollera detta. Har dom verkligen med att göra vem jag bor ihop med??

Lawline svarar

Hej! Grundregeln är att _alla_ som har en TV-mottagare ska betala radio- och TV-avgift till Radiotjänst. I 3 § (https://lagen.nu/1989:41) finns ett undantag där endast en licens ska betalas för samtliga TV-mottagare "som är avsedda att användas i innehavarens hushåll". Det betyder att om du kan bevisa att din sambo redan betalar så är du inte skyldig att betala. Men om du väljer att inte uppge vem din sambo är och Radiotjänst på så sätt inte kan veta om någon i hushållet betalar licensen, ja då är du skyldig att betala (om du har en TV-mottagare). Lycka till!
Oscar SundholmRådgivare