Gåva av fast egendom

2009 ville jag köpa ett hus tillsammans med min sambo. Då vi bägge studerade så trodde vi inte att vi skulle få banklån för att köpa huset. Min mamma köpte huset i sitt namn för 190’000 sek. Kort efter tog hon ett renoveringslån på ytterligare 200’000 sek. Dessa lån har jag och min sambo betalat hela tiden. (lagfart, fastighetsskatt osv). Huset var utdömt av mäklaren vid köpet och hade ett värde på 190’000 sek (hästgård) . Idag vill jag ta över huset eftersom jag är rädd för att förlora allt i händelse av mammas död (särkullsbarn). Min fråga är hur jag ska gå tillväga. Bör mamma värdera upp huset (det är värt mkt mer än sina ursprungliga 190’000) och sen ge mig ett gåvobrev på husets nya värde? Eller bör jag få ett gåvobrev på huset på det ursprungliga värdet 190’000 och sen värdera upp det när det är i min ägo? Kommer jag att beskattas högre då? Jag vill såklart att inte mamma ska drabbas av att behöva betala en skatt för att hon gjort en förtjänst, men jag vill heller inte behöva skatta för mellanskillnaden när det är jag som har betalat hela renoveringen. Vilket sätt är det enklaste och bästa för alla parter att gå tillväga?

Lawline svarar

Hej, Vad huset är värt vid tiden för gåvan är av mindre betydelse, då gåvoskatten är borttagen. För att undvika beskattning bör ni upprätta ett gåvoavtal där köpeskillingen sätts till 0 kr. Om du senare väljer att sälja huset övertar du din mors kostnad för inköp av huset vid kapitalvinstbeskattningen. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare