FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/02/2012

Indraget körkort inom EU

Hej, Vad händer om jag förlorar körkortet i en av våra grannländer för rattfylla(1,2 ppm) och får en dom indraget förarkort i två år. Är det samma tid som gäller i Sverige? Straffen är väl inte lika hård i Sverige? Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Jag förstår din oro. Eftersom straffrätten numera är ännu mer integrerad efter lissabonfördraget kommer den svenska staten verkställa de beslut som tas av en utländsk myndighet inom den Europeiska Unionen. Därför kommer samma följd och tid även gälla i Sverige.
Lawline RådgivareRådgivare