FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/02/2012

Avtalspart eller borgensman?

Hej. Min flickvän och hennes barn ska flytta till min del av vårt land. Vi ska inte bo tillsammans. För att hon ska kunna få lägenhet har vi pratat om att jag ska stå för hyreskontraktet på en ny lägenhet eftersom hon har betalningsanmärkning och stora skulder som hon avbetar på till Kronofogden. Är detta bästa lösningen, vill helst inte gå in som borgenär nämligen? Finns det några risker för mig? (jag kommer betala hyran för att ha full kontroll på att den betalas) Jag vill t.ex. inte på något sätt riskera att jag blir ansvarig för hennes tidigare skulder.

Lawline svarar

Hej Chris, När du skriver under hyresavtal blir du bunden av det och måste således betala hyran till hyresvärden oavsett om din flickvän i framtiden skulle vägra ersätta dig hyreskostnaderna för hennes lägenhet. Är du istället borgensman för hennes hyresförhållande och hon vägrar betala till hyresvärden måste du hoppa in och betala till honom i hennes ställe. En skillnad mellan de två fallen är att ifall du är borgensman måste hyresvärden först vända sig till inkasso och kronofogden innan han har möjlighet att begära pengar av dig. En annan skillnad är att ifall det skulle bli illa kan du säga upp hyreskontraktet ifall du står som hyresgäst, medan huvudregeln är att ett borgensåtagande inte kan sägas upp när avtal tecknats mellan din flickvän och hyresvärden. Däremot kan borgensåtagandet tidsbegränsas ifall hyresvärden godkänner det. En tredje skillnad är att ifall du är borgensman så har du en rätt att få tillbaka dina pengar från din flickvän, (så kallad regressrätt) medan ifall du är hyresgästen enligt kontraktet så har du ingen sådan rätt såvida du inte har ett särskilt avtal med flickvännen där ni kommit överens om det. Lite generella tips: *Läs noga igenom borgensåtagandet och se till att det inte finns någon formulering liknande "såsom för egen skuld" eftersom du i så fall ingår en mer ingripande version av borgensåtagandet kallat "proprieborgen". Den innebär att hyresvärden efter förfallodagen kan kräva pengarna av dig direkt, precis som om du hade stått på hyresavtalet. *Se till att begränsa borgensåtagandet till att enbart gälla hennes hyresförhållande så att du inte blir krävd på pengar för andra skulder hon kanske har ådragit sig. *Tidsbegränsa åtagandet ifall hyresvärden går med på det. *Se till att upprätta ett avtal/skuldebrev mellan er två angående det du betalat för hennes räkning ifall ni skulle bli osams i framtiden. (Allting kanske är frid och fröjd nu, men man kan aldrig vara nog säker och människor tenderar att bli galna när pengar finns med i bilden) *Det är visserligen inget krav, men jag rekommenderar alltid att bevittna avtal och åtaganden. Anledningen är att det blir svårare att förneka dokumentens giltighet i en eventuell framtida tvist. Min slutsats är att det säkraste du kan göra är precis som du säger att du själv ingår hyresavtalet, eftersom du på så sätt har mer kontroll och kan säga upp avtalet om det inte fungerar med betalningar. Väldigt viktigt här är dock att du upprättar ett avtal mellan dig och din flickvän som reglerar ert ekonomiska förhållande, så att du kan hävda dig i rätten ifall det går snett. Du måste även kolla upp så att hyresvärden godkänner att du hyr lägenheten trots att någon annan kommer att bo där. Annars är ett tidsbegränsat borgensåtagande också bra, t.ex. ifall du känner att du inte klarar dubbla boendekostnader under ett par månader. Generellt är det alltid ett risktagande att göra det du vill göra. Ännu mer riskabelt blir det i ditt fall eftersom kronofogden redan handhar några av hennes skulder. Jag råder dig att vara mycket mycket försiktig. Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare