FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt21/02/2012

Allmänt åtal

Hej! Jag blev våldtagen för ett tag sedan. Har tvekat så på om jag skulle anmäla det eller inte. Tycker min familj lidit tillräckligt och vill inte gå igenom en rättsprocess och riskera förlora. Mitt problem. Jag vände mig till polisen för att förhöra mig om vad som skulle ske om jag gjorde en anmälan. Jag ville efter samtalet avvakta. Fick sedan av Kvinnokliniken veta att polisen varit där och hämtat mina prover. När jag fråga polisen så sa de att de var tvugna att göra en egen anmälan "allmänt åtal eventuellt förövats" Var de inte tvugna att informera mig om att de tänkte göra en egen anmälan vare sig jag ville eller inte? hade de rätt att hämta mina prover på Kvinnokliniken? Var de inte tvugna att informera mig? Mvh Annica

Lawline svarar

Hej! De flesta brotten faller under allmänt åtal vilket innebär att polisen kan undersöka brottet och åklagaren kan väcka åtal trots att målsäganden inte vill det. Reglerna om allmänt åtal finns bland annat till för att skydda kvinnor som efter hot drar tillbaka anmälan om exempelvis misshandel och våldtäkt. Reglerna har också som syfte att tillgodose det allmänna intresset av att till exempel våldtäktsmän straffas.Jag kan inte hitta något stöd för att polisen varit skyldig att informera dig. Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt. Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare