FrågaAVTALSRÄTTAvtal15/02/2012

Avtals giltighet

Hej! Jag arbetar som porträttfotograf och när det gäller bröllopsfotograferingar skriver jag avtal med mina kunder. Min fråga gäller om det räcker med kundens namnteckning för att avtalet skall gälla eller om det behövs personnummer också. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att avtalet ska gälla måste båda parter vara bundna, något som vanligen regleras av avtalslagens anbud-acceptmodell (https://lagen.nu/1915:218 ). Det innebär att när du riktar ett anbud som är tillräckligt preciserat, antingen muntligt eller skriftligt, så räcker det att den andra parten godkänner just de villkoren för att ni ska vara bundna av innehållet. Däremot kan det vara bra ur en bevissynpunkt (om t.ex. personen skulle hävda att han/hon inte ingått det här avtalet) att för det första göra det skriftligt, underteckna med era namn, och även t.ex. personnummer eller adress, men det är som sagt inget måste för att avtalet ska vara bindande.
Leo AnderssonRådgivare