SJÄLVTÄKT

Frågan gäller en vän som driver ett företag där man säljer sadlar. En sadel har lämnats ut för provning för ca 1 år sedan. Sadeln passade och kunden skulle köpa sadeln sa hon men pengar dök aldrig upp och ej heller sadeln. Påminnelser är skickade och ärendet ligger nu hos kronofogden. Nu till min fråga om man skulle stöta på den här personen har man juridisk rätt att återta sadeln? Sadeln är märkt med serienummer så risken att man tar fel sadeln finns ju inte. Mvh Jennifer Lundgren

Lawline svarar

Hej, Du har inte rätt att på egen hand återta sadeln även om du är helt säker på att det är rätt sadel. Ett sådant handlande innebär nämligen att man gör sig skyldig till brottet självtäkt enligt Brottsbalken 8:9, ett brott som kan ge böter eller fängelse i upp till sex månader. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp, hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Du kan själv hitta Brottsbalken 8:9 med tillhörande kommentarer här: https://lagen.nu/1962:700#K8 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare