FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt08/11/2006

Vad skall delas mellan sambor vid en separation

Hejsan! Många säger att sambolagen är lika juridiskt starkt som ett äktenskap, men är det verkligen det? 1. Om min sambo får studieskulder under vårt förhållande, måste jag betala hälften av dem om vi skulle separera? 2. Om jag äger en insatslägenhet, träffar en kille som flyttar in hos mig och betalar hälften av hyran. Har han då rätt att kräva hälften av värdet på min lägenhet om vi skulle separera? 3. Jag och min sambo vill ha en ny soffa. Han har inte råd, så jag köper den själv för mina egna pengar och skriver på kvittot att det är jag som har betalt den. Är det fortfarande min soffa om vi separerar? 4. Jag är sambo och köper bil för egna pengar, mitt namn står på kvittot. Min sambo får lov att använda min bil och har hjälpt till med bensinpengar, service och försäkring. Kan han kräva hälften av den om vi separerar? 5. Jag och min sambo bor i en lägenhet. Vårt förhållande är dåligt. Jag har bestämt mig för att köpa ett hus själv, och gör så. Min sambo och jag beslutar oss för att försöka förbättra vårt förhållande så han flyttar in i mitt hus och betalar hälften av boendekostnaden. Vi separerar kort därefter är halva huset hans? Tack på förhand!!

Lawline svarar

Hej, Sambolagen (http://lagen.nu/2003:376) reglerar rättsförhållandet mellan sambor. Sambors egendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag om det har förvärvats för gemensamt ändamål. Alla andra tillgångar så som fritidshus, aktier, bankmedel mm är vardera sambons egendom och kommer inte att delas vid en separation. Vid ett äktenskap så blir all egendom som vardera parten äger giftorättsgods. Detta innebär i princip att makarnas alla tillgångar läggs samman och delas lika genom bodelning om äktenskapet upplöses. Nu till dina specifika frågor: 1. Nej, studieskulderna skall inte delas er emellan. Vardera sambo svarar för sina egna skulder 2. Nej, om du själv har köpt lägenheten innan du träffade din sambo så kan inte lägenheten anses införskaffad för gemensamt bruk 3. Nej, soffan kommer att tillhöra det gemensamma bohaget då den är införskaffad för gemensam användning 4. Nej, bilen tillhör inte det gemensamma bohaget utan är en del av sambons egna tillgångar 5. Denna fråga är lite knepig. Det är avgörande om huset är köpt för gemensamt bruk. frågan är med andra ord om du köper huset för att du själv skall bo där eller för att du eventuellt skall bo där med din sambo. Om ni inte har separerat och du köper ett hus som du och din sambo flyttar in i så ligger det nära till hands att bostaden är införskaffad för er gemensamt. Detta måste bedömas i det enskilda fallet och det är svårt att besvara frågan generellt. Vänligen,
Jenny LarseRådgivare