Protokollsutdrag

Hej, Kan jag som medlem i samfällighetsförening nekas protokollsutdrag gällande ärende som rör mig. Jag har suttit som ledamot och jag har med omedelbar verkan avsagt mig detta uppdrag pga av att beslut i en fråga har fattats på oriktiga grunder och där jag reserverade mig. Har jag rätt att få ut ett protokollsutdrag av min begäran om utträde och som innefattar orsaken till mitt beslut ?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Då denna handling innehas av en privat organisation, gäller inte rätten enligt tryckfrihetsförordningen (1949:105)2:1 att ta del av allmänna handlingar. I stället gäller lagen (1973:1150) om förvaltning av samfälligheter. Protokollet från varje föreningsstämma ska hållas tillgängligt för medlemmarna senast två veckor efter stämman, 50 § 2 st., men ditt beslut verkar inte vara något som togs upp på någon stämma ni haft, och detta innebär inte heller någon rätt till egna utdrag. Föreningen skall vid förvaltningen tillgodose medlemmarnas gemensamma bästa, och varje medlems enskilda intressen skall även beaktas i skälig omfattning, 19 § 1 st.. Inte heller detta torde grunda rätt till utdrag. Inte heller i övrigt stadgar lagen någon rätt till protokollsutdrag. Detta hindrar självklart inte att du ber om det ändå. Vidare gäller här avtalsfrihet, varför föreningens stadgar, i den mån protokollsutdrag nämns, avgör frågan. I annat fall finns ingen sådan rätt.
Lars BålmanRådgivare