FrågaEKONOMIÖvrigt02/10/2006

skillnaden mellan real- och nominell lön

Hej! Jag är studerande och har svårt att greppa följande begrepp. Nominell och real. Tex nominell inkomst och real inkomst. Hjälp mig,tack!

Lawline svarar

Hej, Nominell betyder ordagrant "till namnet" och real betyder "verklig". Med nominell lön menas alltså lönen du har till namnet, i praktiken är det lönen som står på din lönespecifikation denna kan skilja sig från din reallön som alltså är din verkliga lön. Vid beräkning av reallön tas häsyn till inflationen. Även om din nominella lön (lönen du har på pappret) är konstant över tid kan den reella lönen sjunka eftersom pengarnas värde har minskat. Du kan kan helt enkelt inte köpa lika mycket för lönen du får. Hoppas du förstår bättre nu.
Rådgivare