FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/01/2012

påföljd skadesgörelse

Hej! En individ har tidigare dömts för skadegörelse (3000 böter, 3000 skadestånd). Om samma person ett år senare åker fast för samma skadegörelse kommer påföljden då att bli värre? Hur pass mycket väger det in som bevis om individen tidigare blivigt fälld för skadegörelse av samma sort om bevisen för den nya incidenten är tvivelaktig? Kan den tidigare domen avgöra den nya? Hur pass grovt/organiserat/ krävs brottet att vara för att en 20 åring ska dömas till fängelse pga skadegörelsen? MVH

Lawline svarar

Hej! Ja när man bestämmer påföljd så beaktas som personen har blivit fälld för något brott tidigare. Normalt kollar man tillbaka 4 år i tiden. Det beaktas mer om det är samma brott än om det är ett helt annat brott, samt om brotten var olika grova. Så ja om du dömdes för skadegörelse för ett år sedan så kommer det att bidra till att ditt straff blir högre. En tidigare dom kan inte vara bevis i ett nytt mål, den beaktas bara vid påföljden. Brottet måste först klassas som grovt, det som beaktas är fara för liv, ekonomiskt värde, runt 100 000 kr. För att en som är 20 år ska dömas till ett års fängelse så krävs det ett flertal händelser, som upprepat klotter på väggar och andra föremål. Det kan också vara större värden som att sätta eld på exempelvis en lastbil. Det är svårt att säga exakt vad som krävs eftersom påföljden beror mycket på andra saker, som om du försökte avhjälpa skadan eller om du hjälpte polisen i utredning med mera. Sedan så får man automatiskt en reducering när man är ung vilket också gör att brottet måste vara extra grovt för att straffet ska bli ett års fängelse. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare