FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/01/2012

Säljaren har inte rätt att lägga till avtalsvillkor efter köpet angående förverkande av varan

Köpte en lekstuga av en granne på min gata, han sa Att vi kunde hämta den när vi ville och att den inte står Ivägen. Prata med honom i somras då han sa samma Sak. Nu kom han helt plötsligt och säger att hans Son sagt att den tillfaller honom om det gått över ett år, han har dock inte sagt att vi måste hämta stugan....Sen sa han att hans son sagt att han skulle betala tillbaks 1000 kr så vi skulle få ngt tillbaka..vi betalade 3500 kr för den och jag känner mig lurad då han lovat oss att den skulle få stå kvar och han har inte påpekat att vi måste hämta den. Är vi lurade eller har vi rätt att hämta lekstugan? Mvh Karin

Lawline svarar

Hej Karin, Ni har slutit ett köpeavtal om lekstugan, köplagen https://lagen.nu/1990:931 Du blev ägare av lekstugan när du köpte den och säljaren (din granne) kan inte lägga till avtalsvillkor i efterhand. Ni har alltså rätt till lekstugan och de har inte rätt att ta tillbaka den. Om ni har ett skriftligt avtal så kan du vända dig till kronofogden och begära särskild handräckning. Det innebär att de åker och hämtar lekstugan hos din granne. Med vänliga hälsningar,
Victor BjörklundRådgivare