Rätt att vid efterarvsdelning erhålla egendom ägd av den först avlidna maken på sin lott

Förutsättningarna är såhär: ett par som är gifta där mannen fått villan de bor i i gåva av sina föräldrar, dock utan förbehåll att det ska vara enskild egendom. Mannen dör och de har inga barn så kvinnan ärver allt. Kvinnan träffar ny man som flyttar in och blir sambo med henne. När kvinnan dör har ju sambon ingen rätt att ärva henne, den första mannens bror gör anspråk på huset, min fråga är om brodern kan få hela huset i efterarv eller ska halva värdet till allmänna arvsfonden? Ska brodern betala en summa dit för att få huset eller hur löser man det?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För det första kan upplysas om att Allmänna arvsfonden träder in som mottagare av kvarlåtenskapen endast om det inte finns några legala arvingar alternativt om arvlåtaren testamenterat egendom till denna. I detta fall verkar det finnas åtminstone en legal arvinge efter den först avlidna maken och det framgår inte heller av frågan att något testamentesförordnande till förmån för Allmänna arvsfonden finns. Ingen egendom ska därmed tillfalla Allmänna arvsfonden i detta fall. Följande gäller angående fastigheten. Enligt 3 kap. 5 § 1 st. ärvdabalken (ÄB) har vardera makens arvingar vid delning av boet efter den sist avlidna maken rätt att på sin lott erhålla egendom, som under äktenskapet tillhört den maken. För fastigheter gäller detta även om fastighetens värde överstiger vad som belöper på efterarvinges lott, om ”penningar lämnas till fyllnad av andra sidans lott”, dvs. om mellanskillnaden betalas till den efterlevande makens arvingar. Det sagda innebär i detta fall att den först avlidna makens bror har rätt att vid efterarvsdelningen vid den efterlevande makens död erhålla egendom som den först avlidna maken ägde. Denna rätt gäller även fastigheten, även om den i värde överstiger vad den först avlidna makens bror har rätt att erhålla i efterarv. Gör brodern anspråk på fastigheten har han rätt att få denna på sin lott, om han betalar skillnaden mellan husets värde och vad han har rätt att erhålla i efterarv till den efterlevande makens arvingar. Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Annars är du välkommen med ytterligare frågor till oss. Med vänlig hälsning,
Rikard WahlströmRådgivare