Skadeståndsansvar i bostadsrättförening

Vilka lagar o paragrafer styr skadeståndsansvaret för styrelser i bostadsrättsföreningar? Det råder stor förvirring i den här frågan. Brl, Lef, sysslomannalagen ??? Mycket tacksam för svar :o)

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. En princip som kan användas i ett fall när det finns flera olika lagar är principen om sk "lex specialis". Den innebär att en mer specialiserad lag går före en mer allmän. Då en bostadsrättsförening är en speciell form av ekonomiska förening skall reglerna i bostadsrättslagen därför tillämpas. I bostadsrättslagen(BRL) är det däremot ganska vanligt med hänvisningar till lag om ekonomiska föreningar(LEF), och skadeståndsfrågorna är ett exempel på detta. Enligt BRL 10:1 framgår att skadeståndsbestämmelserna i 13 kap LEF gäller "i tillämpliga delar", alltså när det är möjligt. Sammanfattningsvis kan man alltså säga att BRL reglerar skadeståndsansvaret, men vill man läsa vilka regler som faktiskt gäller så får man vända sig till 13 kap LEF. BRL 10:1 hittar du här: https://lagen.nu/1991%3A614#K10P1S1 LEF 13 kap hittar du här: https://lagen.nu/1987:667#K13
Peter HamneboRådgivare